bemutatkozás

politikai önvizsgálat - többnyire. meg ami még eszébe jut.

közéletről, olvasmányokról, egyebekről. olykor személyes megjegyzések is.

a hírszerzőn futott blog folytatása.

váljál tagjává a blog facebook közösségének

utolsó kommentek

  • Kocsor Blokk: Nagy örömmel olvastam. Most már nekem is illene nekivágnom, nem csak tervezgetni. youtu.be/C8C-tp... (2011.07.26. 21:07) szarajevoi anzix
  • Dr. simonmondja.: @kfg966: Tényleg kicsit elkanyarodtunk a tárgytól, de lehet, hogy mégsem. Az a kíméletlenség és ag... (2011.03.28. 17:03) trivialitások - 1.
  • kfg966: nem erről beszélek. hanem a fideszről. szerintem az a kapcsolat, amit te mondasz, az méltánytalan ... (2011.03.28. 16:38) trivialitások - 1.
  • Dr. simonmondja.: @kfg966: Tisztánlátás az lenne, ha vallomást tennének és a megrendelőjüket is földobnák némi bizon... (2011.03.28. 15:13) trivialitások - 1.
  • kfg966: szerintem egyrészt igen. másrészt azt gondolom, hogy még ha a debreceni légkör hozzájárult is a te... (2011.03.28. 14:27) trivialitások - 1.
  • Utolsó 20

ritkábban írnak

statisztika

ingyenebéd lyukas kondérból

2008.01.16. 07:50 kfg966

informális ülést tartott az egészségügyi reformról az mszp-frakció. hála a jó istennek - tényleg jobb későn, mint soha. itt jól leszögezték, hogy egyrészt az, ami megvalósuland a törvénymódosítás kapcsán, az nem több-biztosítós modell lesz. persze, aki figyelt, az ezt eddig is tudta. emellett még azt is mondták, hogy erősen figyelembe veszik sólyom lászló véleményét.

amely vélemény persze kettős volt - egyrészt a törvény meghozatalának körülményeire, jelesül a társadalmi egyeztetés hiányára vonatkozott, másrészt azonban arra, hogy a törvény nem éri el deklarált célját: a versenyt.

kérdés persze, hogy a verseny önmagában megoldást hoz-e a problémára. blogger megrögzött piacpárti, ugyanakkor azonban itt kételyei vannak. ugyanis a probléma nem egyszerűen minőségi jellegű, amin a verseny többnyire segíteni szokott, és nem is egyértelműen hatékonysági, amin szintén.

miközben az egy- és több-biztosítós modell előnyeiről és hátrányairól beszélgetünk, és arról, hogy lehet-e üzlet az egészség, mintha a lényegről feledkeznénk el. ha a fidesz azt mondja, hogy az egészség nem lehet üzlet, a koalíció pedig szégyenlősen megkerüli ezt a kérdést, akkor hogy várható el az emberektől, hogy felfogják: itt nagyon komoly forráskérdésről van szó.

ugyanis az a helyzet, hogy a magyar egészségügynek két, de inkább két és fél problémát kell megoldania. egyrészt iszonyatosan fejletlen technológiailag. miközben a modern diagnosztikai és terápiás eszközök egyre drágábbak, magyarországnak szembe kell néznie azzal, hogy legalább a kommunizmus negyven éve alatt, de lehet hogy még korábbtól kezdődően jelentős elmaradást halmozott föl technológiailag. irdatlan mennyiségű forrás kellene ahhoz is, hogy ha nem is az egyesült államok, vagy németország szintjére, de legalább egy közepesen fejlett európai ország szintjére képes legyen feltornázni az egészségügy technológiai hátterét. ez olyan léptékű invesztíciót jelentene, amely nem várható el egyes egyedül a piac garantálta hatékonyságtól.

a másik egész probléma a folyó ügyek finanszírozása. itt pedig - közhely, közhely - a demográfiai bombával kell szembenézni. az egészségügyben és a nyugdíjrendszerben alkalmazott bismarcki felosztó-kirovó modell (amikor az éppen aktív keresők finanszírozzák az éppen nyugdíjasok nyugdíját) arra a helyzetre volt kitalálva, amikor a keresők és a nyugdíjasok/egészségügyi ellátásra szorulók (a per-jel nem szinonímát jelent, hanem párhuzamosan említem a különböző ellátórendszereket) aránya sok/kevés volt. mivel jelentősen javult az egészségügyi ellátás, megnyúlt a születéskor várható élettartam - így jelentősen megnövekedett a nyugdíjasok aránya az aktívokhoz képest. ezt a hatást tovább rontja a születések csökkenő száma. ezt nevezzük nyugdíjbombának - és ezt próbálják (és próbáltuk mi is elhaló kísérlettel) ellensúlyozni az egyéni nyugdíjszámlával - hogy tudniillik az aktív évei alatt fizetett járulékból mindenki a saját nyugdíjának az alapjait teremti meg.

ez azonban nem feltétlenül képes így működni az egészségügyben - gondoljuk el, mi történne, ha mindenki csak addig a mértékig kapna kezelést, amilyen mértékig erre fedezetet halmozott fel az egyéni számláján. ezért ezt valamilyen módon biztosítási vagy társadalombiztosítási alapon kell megoldani. a kettő közötti választás alapvetően erkölcsi kérdés, és nem esik egybe a piacról alkotott pozitív vagy negatív véleménnyel. az erkölcsi kérdés pedig úgy szól, hogy mennyire érezzük magunkat felelősnek embertársainkért.

a tisztán biztosítási modell úgy szól, hogy vannak biztosítók, amelyek egészségbiztosítással foglalkoznak. ezek felmérik a jelentkező állapotát (korát, nemét, figyelembe veszik korábbi kórtörténetét), majd ez alapján kalkulálnak rá díjat. ebben a rendszerben nyilván a fiatal nők járnak legjobban, s minél öregebb, minél férfibb valaki, s minél gazdagabb a kórtörténete, annál többet fizet. sőt időnként revízió is van, merthogy a biztosító a kockázatelemzését szereti minél inkább up to date-en tartani. erre például az egyesült államokban többnyire állásváltozáskor kerül sor. az egészségi állapot nem egyértelműen korrelál a jövedelmi viszonyokkal - így azonos egészségi állapotú, de jól kereső emberek még tudják a szükséges díjat fizetni, míg esetleg gyengébb kereseti viszonyúak kevésbé. így sokan kihullanak és visszaesnek az állami egészségügyi rendszerbe, amely - érthetően - alapvetően forráshiányos és ezért gyengébb ellátást biztosít.

a társadalombiztosítási modell nagyobb szolidaritást feltételez: azt, hogy mindenki a jövedelmi viszonyai szerint vesz részt a mindenki számára hozzáférhető rendszer fenntartásában. ilyen esetben az ember nem az egészségi állapota alapján kiszabott díjat, hanem a jövedelme alapján megszabott járulékot fizet, és ezzel segíti a rendszer fenntartását. kérdés az, hogy elvárható-e, hogy az ember olyan szolgáltatások fenntartásáért fizessen sokat, amelyekhez más kevesebbet fizetve is hozzájuthat. a társadalmi szolidaritás elve azt mondatja, hogy ez elvárható. csakhogy ennek lennének feltételei.

a legfontosabb feltétele az lenne, hogy mindenki azt lássa: jó minőségű, hatékony és átlátható rendszer fenntartására fizeti a járulékot. sajnos, ma magyarországon messzemenően nem ez a helyzet. itt köszönt ránk a két és fél problémából a feledik: nemcsaka demográfiai bomba miatt kevés a forrás, hanem az aktív lakosság jelentős része is úgy igyekszik kibújni a járulékfizetés alól, ahogy csak tud. ennélfogva még a lehetséges forrásoknál is jóval kevesebb folyik be.

ezért az egy- vagy több biztosító kérdésénél blogger sokkal fontosabbnak tartja az ellenőrzés kérdését. egyrészt magának a járulékfizetésnek az ellenőrzését és kikényszerítését. de ugyanígy a járulékfizetés morális kötelezettségét megalapozó ellenőrzését is: az egészségügy működési hatékonyságának az ellenőrzését is.

hogy valóban legyen átlátható a rendszer - például akár valóban a várólisták nyilvánossága révén lehessen látni, hogy aki fizeti a járulékot, az kiszámítható szabályok szerint részesül ellátásban. ha várni kell, akkor azért kell várni, mert valóban nincs elég kapacitás, de a kevés kapacitáshoz mindenki egyenlő esélyekkel férhet hozzá, nem kell attól félni, hogy ügyeskedők, hálapénzt fizetők előbb jutnak ellátáshoz.

magyarul: átlátható rendszert kell csinálni, és ehhez kell megtalálni az eszközt. ha ez a több biztosító, akkor azt. ha az egy biztosító, több pénztár modell a jó, akkor azt, ha az egy pénztár egy biztosító a jó, akkor azt. de először a célt kellene közösen látni. ahhoz viszont a lényeget illető

bloggernek nincs megoldása a feladványra - nomen est omen, leginkább kétségei vannak. azok viszont számosan. úgyhogy folytatása következik.

7 komment

Címkék: egészségügy

A bejegyzés trackback címe:

https://kfgblog.blog.hu/api/trackback/id/tr72299242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

utazo 2008.01.16. 20:36:45

Ebben az egész vitában van valami furcsaság. Az ugyanis valahogy fel sem vetődik, hogy az ember maga felelős az egészségi állapotáért. S hogy az egy teljes képtelenség, hogy az "emberek" jelentős része hihetetlenül egészségtelenül táplálkozik, sokat iszik, és semmi olyat nem csinál, amivel az egészségét védhetné. Ugyanakkor elvárja, hogy ha beteg lesz, akkor a társadalom legyen vele szolidáris, és vállalja át gyógyítása költségeinek egy részét. A másik tévedés: a magánbiztosítókkal való riogatás. Ez egyszerűen nem úgy működik más európai országokban, mint ahogy Te leírod (mondom személyes tapasztalatból). Ugyanis a magánbiztosítók ugyan drágábbak (bár ez sem mindig igaz), de egy bizonyos kereseti határ alatt mindenkinek van állami ellátás is, ami semmivel sem rosszabb, mint az, amit a magánbiztosítók felkínálnak. Arról nem is szólva, hogy a magánbiztosítók között is válogathatsz, s mindenki maga dönti el, hogy milyen mértékben biztosítja magát. Azaz szabadság van, és választhatóság! Azt gondolom, hogy itt, ebben az esetben is az a legnagyobb baj, hogy politikai érdekekből riogatják az embereket, akiknek nincsenek megfelelő információik, tapasztalataik, és ezért készpénznek veszik azt a rengeteg ostobaságot, amivel az ellenzék tömi a fejüket.

kfg966 · http://kfgblog.blog.hu 2008.01.16. 22:38:58

van, nagyon sok is, furcsaságból ebben a vitában. az is, amit mondasz, riogatás.

ugyanakkor az a helyzet, hogy annak a beiktatása a rendszerbe, hogy az ember maga felelős az egészségi állapotáért, az szükségképpen pótdíjazással / kockázatelbírálással járna. ez pedig a legelső dolog, amit még a mihályi péter jegyezte első verzió is teljességgel kizárt. egyébként én is furcsának tartom, hogy ez a szempont meg sem jelent. viszont értem, hogy milyen beláthatatlan távlatokat nyitna meg.

a másik kérdés az ellátási csomag. ami a járulékért cserébe jár. ez ugyan most kötött, de semmi garancia nincs arra, hogy nem vesznek ki belőle jó sok ellátást, amely aztán külön fizetős lesz. (befagyasztani nyilván nem lehet, mert a terápiák és diagnosztikák is fejlődnek, s a haladást is kizárnák a befagyasztással).

az a baj, hogy ez az itt kidolgozott modell sokkal erősebben hajaz az ibr-re, mint a szabad és választható nyugat-európai modellre. márpedg a veresegyházi modell leginkább azért volt gazdaságos, jól megszervezett ellátást tudott nyújtani az átlagos vagy annál jobb egészségű embereknek a fejkvóta alapján, miközben a költséges terápiát igénylő betegek meg többnyire visszaerültek az állami ellátórendszerbe - amely állami ellátórendszer éppen az átlagos egészségű emberek ibr-beli léte forráshiányossá vált.

de ebbe az irányba a folyt. köv. után akartam volna elmenni.

Salabakker 2008.01.17. 00:00:26

Az egészségügynek van egy sajátossága. A fejlődésével arányban nő az elégedetlenség. A fejlődéssel arányosan súlyosbodik a demográfiai bombának nevezett, egyébként pozitív jelenség. Mindig lesznek újabb és újabb várólisták, mindig lesznek elérhetetlen gyógymódok.
Tehát.........tessék inkább örülni, hogy van várólista, amire fel lehet iratkozni


Pl. ha nem lenne mit ellopni a betegektől, akkor széf sem kéne senkinek :-))
A pesszimizmus, az itt a probléma kérem, a pesszimizmus!

kfg966 · http://kfgblog.blog.hu 2008.01.17. 07:16:39

salabakker:-) de jó, hogy itt is látlak:-)

igen, igazad van a felvetéseidben. és azt gondolom, hogy a postom irányultsága is valami ilyesmi. mégpedig abban a tekintetben, hogy legyünk realisták: látni kell, hogy ennek a feladványnak nincs tökéletes megoldása. nézzünk először szembe a tényekkel - ami szerintem eléggé hiányzik a népszavazáson részt veendők nagy része esetén - és az alapján határozzuk meg, hogy az egészségügy kezelésére javasolt eszközökkel mely célok érhetőek el.

merthogy az eszközöket leginkább a tények és az elérendő célok alapján lehet kiválasztani. sőt: nem csak elérendő, hanem reális célokat kellene mondani.

mert az ugye nem reális cél, hogy "mindenkinek minden bajára ingyen megoldást nyújtó egészségügy"-et akarunk. s ha ez nem lehetséges - bár vannak tán, akik ezt gondolják, akkor arról kellene beszélgetni, hogy mit lehet elérni.

és a lehetséges célok közötti választás pedig jelentős mértékben függ az egyes emberek morális és filozófiai alapbeállítottságától.

én nem vagyok pesszimista - de szeretnék ezekről a dolgokról beszélgetni, hátha abból több sül ki, mint a nemzethalállal való riogatásból, meg a buta akarnokságból.

kfg

Salabakker 2008.01.17. 11:38:46

Tegyük fel, hogy a társadalmi egységek ( országok, népcsoportok, államszövetségek…) hasonlóan működnek, mint bármelyik önálló szervezet, élőlény, akkor a gyógyításuk mechanizmusa is hasonló. Az ember esetében, az orvosok szerint a betegségek 80-90 %-ának a kiváltó okai alapvetően lelki eredetűek, illetve az életmódra visszavezethető, amit persze ismét a környezet, a család, a kultúra, a munkahely…stb. befolyásol. Tehát, ha társadalmi szintű a gyógyítási projekt, és nem valami törésről, szúrt, vagy vágott sebről ( ebben az értelemben: háború, megtámadtatás, terror, agresszió…) akkor a társadalomlélektani módszerek tűnnek eredményesebbnek, mint a tüneti kezelés.
Természetesen konkrét biznisz ebben nincs az orvoslástechnológiai ipar számára, ezért nem is onnan kel várni a megoldást, hanem az erre a célra rendszeresített, régen bevált kezelési módszereket kell korszerűsíteni.
Ha visszakanyarodunk az embergyógyászathoz, akkor kiderül, hogy a magányosság, az önbecsülés, az önbizalom hiánya, a kilátástalanság, a sehova sem tartozás érzésének a gyógyítására évezredes módszereket alkalmazunk, csak azok már egy kicsit elavultak. Vallás, hagyományok, közös kultúra, történelem, nemzettudat, sport sikerek…. Ezeket a módszereket kell megújítani, ha például. a társadalom csontritkulását akarjuk gyógyítani. A szervezet „lelkével” kell foglalkozni, mert az a leghatásosabb gyógymód a test számára is.

Salabakker 2008.01.17. 11:44:08

vagy ahogyan azt a költő mondotta volt:

"még a lyukas kondérból is jobb ízű a falat, ha mindnyájan esznek"

kfg966 · http://kfgblog.blog.hu 2008.01.18. 07:21:34

bizonyos értelemben igazad van.
süti beállítások módosítása