bemutatkozás

politikai önvizsgálat - többnyire. meg ami még eszébe jut.

közéletről, olvasmányokról, egyebekről. olykor személyes megjegyzések is.

a hírszerzőn futott blog folytatása.

váljál tagjává a blog facebook közösségének

utolsó kommentek

  • Kocsor Blokk: Nagy örömmel olvastam. Most már nekem is illene nekivágnom, nem csak tervezgetni. youtu.be/C8C-tp... (2011.07.26. 21:07) szarajevoi anzix
  • Dr. simonmondja.: @kfg966: Tényleg kicsit elkanyarodtunk a tárgytól, de lehet, hogy mégsem. Az a kíméletlenség és ag... (2011.03.28. 17:03) trivialitások - 1.
  • kfg966: nem erről beszélek. hanem a fideszről. szerintem az a kapcsolat, amit te mondasz, az méltánytalan ... (2011.03.28. 16:38) trivialitások - 1.
  • Dr. simonmondja.: @kfg966: Tisztánlátás az lenne, ha vallomást tennének és a megrendelőjüket is földobnák némi bizon... (2011.03.28. 15:13) trivialitások - 1.
  • kfg966: szerintem egyrészt igen. másrészt azt gondolom, hogy még ha a debreceni légkör hozzájárult is a te... (2011.03.28. 14:27) trivialitások - 1.
  • Utolsó 20

ritkábban írnak

statisztika

közlekedik

2008.06.23. 08:34 kfg966

emlékszik blogger, amikor először volt autóval franciaországban. emlékszik arra is, hogy a leomló vasfüggöny mögöttről hozta a pénztárcáját, ezért imitt-amott spórolnia kellett - például azzal, hogy nem autópálya-díjra költötte a pénzét, ehelyett inkább alsóbbrendű utakon közlekedett.

azok sok tekintetben szebbek is voltak persze, falvakon-városokon is átmentek, annak minden idegesítőségével együtt, de azért jóval kevésbé uniformizált utak azok, mintha az ember csak sztrádán menne. és akkor tette azt a megfigyelést, hogy az autobahnhoz szokott németek mennyire nem tudnak kétsávos, szembeforgalmas úton előzni. nem ismerik azt, ahogy az ember türelmesen, hosszú, méla lesben várja az alkalmas pillanatot, amikor nincs szembeforgalom, az útszakasz is belátható, hirtelen kicsaphatja az indexet, még egy utolsó ellenőrző-pillantás hátra, hogy onnan nincs-e már valaki előzésben, kikapja a kormányt balra, aztán pedig egy vagy két autóval előrébb visszasimul a sorba.

ez jutott eszébe tegnap, amikor a balatonról jött visszafelé. hogy a magyarja, éppen ellenkezőleg, mennyire nincs sztrádához szokva, különösen nem háromsávoshoz. hogy nem szeret a barma sávot váltani, ezért utazik hosszan a belső sávban 110-el, a jobbsávban persze száz métereken át nincs senki, de az istennek ki nem húzódik, s amikor az ember indexeléssel finoman jelezné, hogy menne, és nem is száguldana, csak a 130 km-es lehetőséget szeretné megközelíteni, akkor vagy csak a középső ujját mutogatja hosszan, vagy rá is fékez a barma.

blogger már nyilván lenyugodott kicsit, régebben nagyon sűrűn villogtatott volna, akár dudált volna, ráment volna egészen ütközőig az autóra, hogy leszorítsa, most már ezt nem nagyon csinálja, csak időnként magában káromkodik egy kicsit, de most már nem csinál veszélyes dolgokat. (sőt: nevetni is tud azokon, akik már budaörsön indexelnek, villognak, tülkölnek, blogger meg megy a maga tempójában, aztán kiderül, hogy zamárdinál még alig néhány kocsival van előre a tülkölőse.)

mindegy, nem ez a lényeg, hanem a belső sáv használata. nem azt gondolja blogger, hogy ez valami tudatos dolog lenne, nem azt gondolja, hogy ezek az emberek szándékosan akadályozni akarnák a forgalmat. egyszerűen azt, hogy ülnek a kis autójukban, és egyszerűen észre sem veszik, hogy van rajtuk kívül világ. hogy eszükbe sem jut, hogy más is menne, hogy figyelni lehet másra. hogy a közlekedés: kooperáció. helyzetek vannak, több szereplővel, s a másik szereplő(k) cselekvési lehetőségeit is figyelembe véve kell meghatározni a saját cselekvéseimet. hogy megpróbáljak úgy cselekedni, hogy az adott szituáció minél több szereplőjének legyen minél jobb.

és hát nyilván dunát lehet rekeszteni a közlekedés és az ország állapota közötti párhuzamokkal, de azért ez mégiscsak: van. a kooperáció hiánya. a rövid távú egyéni haszon maximalizálása. (és ez itt most pl nem valamifajta kapitalizmus-kritika, mielőtt bárki ilyet vél kiolvasni. abszolút nincs bajom a haszonnal, ellenkezőleg. a rablógazdálkodással van. azzal, hogy emberek az orruknál nem látnak tovább. hogy a rövidtávú haszon maximalizálásával adott esetben sokkal komolyabb hosszútávú haszontól fosztják meg magukat.

és valamiért azt gondolta, hogy a rendszerváltás után ez majd néhány év alatt jól lecseng, de nem - úgy tűnik, hogy hosszú távon erre kell berendezkedni. mint ahogy úgy tűnik, hogy hiába reménykedik a politikai oldalak közötti kooperációban is - feltűnően jó légkörű orbán-fodor találkozó ide vagy oda.

merthogy olvassa tovább a gyurgyák-könyvet, és megrémül. rémült már a zsidókérdés könyvtől is, de ennek a könyvnek azért, így  a feléig eljutva az a tanulsága, hogy ha ebben az országban most nem lehet élni, akkor ez hosszútávon így lesz. hogy van két magyarország, ami egymással inkompatibilis. hogy mindkettőnek megvan a maga igaza, amely egymással kommunikálhatatlan. hogy a magyar ugar végtelen sötétségében rengeteg ködevő és délibábkergető között volt egy vagy két világosan látó és tisztességes ember, akiket többnyire a legkomolyabb meg nem értés fogadott.

ez nem túl biztató kép a jövőre nézvést. de erről a könyvről fog részletesebben is, mert irdatlan jó könyv. rengeteg tudásanyag van benne, és rengeteg vitára ingerlő állítás. úgyhogy hamarosan lesz belőle hosszabb post.


Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés gyurgyák jános

A bejegyzés trackback címe:

https://kfgblog.blog.hu/api/trackback/id/tr79534593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.